Kwaliteitslabel
Een derde antwoord van de marktkramer op de vraag hoe je als verkoper je markt kunt doen evolueren van een kopers- naar een verkopersmarkt is kwaliteitslabeling op initiatief van de verkoper.

“Ja, er is vandaag al een kwaliteitslabel in deze markt: de beëdiging. De beëdiging werkt bij het brede publiek nog steeds als een statusverhogend kwaliteitslabel. Dat het label niet is wat het brede publiek denkt dat het is - we drukken ons voorzichtig uit - is voor de huidige situatie niet zo belangrijk. In ieder geval werkt het label in het marktsegment waar het is uitgevonden én zelfs in naburige segmenten van de vertaal- en tolkmarkt, waar het label is geadopteerd. Dat een label werkt, is niet vanzelfsprekend. Er zijn al veel kwaliteitslabels bedacht – ook in de taalsector – die niet goed werken. Dat de beëdiging als kwaliteitslabel werkt, is te danken aan één feit: de verkopers in de markt ondersteunen het kwaliteitslabel in hun communicatie. Dat het label geen idee van de verkopers ofte de aanbodzijde van de markt maar van de koper ofte de vraagzijde van de markt was en is, is nuttig om te beseffen maar is ook weer niet zo belangrijk. Gewoon gebruiken is de boodschap."

"Het echt goede nieuws is dat er in de vertaalmarkt nog andere kwaliteitslabels mogelijk zijn … op initiatief van de aanbodzijde van de markt. Kwaliteitslabels en normen zijn altijd een goed idee, op één voorwaarde: dat de aanbodzijde van de markt er zich als één man achter schaart en het label, de norm of het certificaat met eenduidige communicatie ondersteunt.” Advies van de marktkramer: “Met één stem en met alle middelen de lat zo hoog mogelijk voor registervertalers en registertolken – ook voor wie al 20 jaar beëdigd is. De beëdiging is het kwaliteitslabel van de koper, het register kan het kwaliteitslabel van de verkoper worden.”

Permanente educatie
En een vierde antwoord van de marktkramer? “Permanente educatie. Niet van de koper, maar van de verkoper. In een kopersmarkt is de verkoper de sukkelaar die zich heeft laten ringeloren. Maar wie niet sterk is, moet slim zijn. En wie niet slim is, moet slim worden. Leren dus. Niet leren vertalen of recht leren, maar leren marktdenken, leren klantdenken en leren ondernemen.”

Hoezo? “De koper heeft vorig jaar duidelijk aangegeven dat hij tot nader bericht alleen nog met ondernemers zaken wil doen. Hij is vorig jaar met de grove borstel door zijn eigen kopersmarkt gegaan. Meer dan 3000 verkopers zijn van de markt verjaagd. Dat doe je als koper alleen als je vindt dat er op je kopersmarkt te veel toeristen, bijklussers, cowboys en beunhazen hun waar aanbieden en als je vindt dat je te vaak slechte ervaringen opdoet.“

“De markt grondig schoonmaken (bv. door met btw-plicht de drempel tot de markt te verhogen) is goed voor de koper, maar ook voor de verkoper die blijft: een objectief hogere toegangsdrempel tot de markt vermindert het duiventilgehalte aan de onderkant van de markt en sorteert al op korte termijn het gunstige effect dat de koper minder slechte ervaringen opdoet én meer vertrouwen in de verkoper krijgt. Mooi.”

“De koper wil zakendoen met echte ondernemers. Leren ondernemen dus! Leren marktdenken, over marketing (naar de markt gaan), over verkopen, over onderhandelen, over productdiversificatie, kostprijscalculatie en prijszetting. En leren klantdenken: meedenken met de klant over voordelen en return on investment. Wie vandaag nog voor justitie of politie werkt, getuigt van grote burgerzin. Maar wie voor justitie voor de honderdste keer dezelfde lap tekst vertaalt en daarvoor voor de honderdste keer dezelfde prijs aanrekent, heeft niet goed opgelet in de les over klantdenken.”

 

We respecteren je privacy.
Door op deze website te surfen aanvaard je functionele en analytische cookies, bedoeld om de site goed te laten werken. Hier geen trackingcookies.