De gamewereld door andere ogen: hoe taalprofessionals videogames én de gamecultuur voor iedereen toegankelijker kunnen maken
“90 tot 95 procent van alle videogames zijn voor mij niet speelbaar.”
Dat zei BlindWarriorSven gisteren. Sven is een blinde professionele e-sportgamer en toegankelijkheidsadviseur, en hij was gisteren online te gast bij De Taalsector tijdens een workshop over taaloplossingen die videogames speelbaar kunnen maken.
“Ik schrik van die cijfers, de game-industrie draait 250 miljard op jaarbasis, je verwacht beter. Hopelijk brengt de Europese Toegankelijkheidswet, de EAA, die op 28 juni 2025 – morgen dus - in werking treedt verbetering,” aldus Dries Debackere (De Taalsector).
“Investeren in toegankelijkheid, je kunt het vanaf morgen doen om een boete te vermijden, of uit een morele verplichting die je voelt, maar het is ook gewoon zakelijk slim: wereldwijd spelen meer dan 3 miljard mensen videogames, er zijn ruim 2 miljard mensen met een visuele beperking waarvan er naar schatting een kleine vijftig miljoen volledig blind zijn.”
De workshop bij De Taalsector werd geleid door Jeroen Wuyts. Jeroen is een fervente gamer, studeert over enkele dagen af als master in het vertalen aan de Universiteit Antwerpen, waar ze trouwens met het expertisecentrum OPEN een sterke reputatie hebben op het vlak van (media)toegankelijkheid.
Voor zijn masterproef onderzocht Jeroen hoe taaloplossingen videogames speelbaarder kunnen maken voor mensen met een visuele beperking. De geknipte man dus om hierover een workshop te leiden. Geen academische uiteenzetting, maar met simulatiebrillen. Een simulatiebril laat je ervaren wat het betekent als je volledig kleurenblind bent, vlekkenzicht of tunnelzicht hebt enz. En hoe het is om te gamen mét en zonder taaloplossingen zoals audiodescriptie of schermlezers.
Hier is het verslag van een boeiende workshop, van de hand van Jeroen Wuyts, die in het voorjaar van 2025 stageliep bij De Taalsector.
Gent, 27 juni 2025, Jeroen Wuyts - Samen met BlindWarriorSven hoop ik dat gameontwikkelaars zich meer gaan bezighouden met toegankelijkheid.
Volgens Sven zijn de meeste populaire games nauwelijks speelbaar voor mensen met een beperking. En dat is frustrerend. “Er is niets vervelender dan niet mee te kunnen praten over de nieuwste games en hypes."
Om games een beetje toegankelijker te maken legt hij de 80/20-regel uit: “Liever een game die je voor 80 procent zelfstandig kunt spelen en de rest met hulp of dat je die rest kunt overslaan, dan dat de hele game ontoegankelijk is.”
“Als je van games houdt, is er niets zo vervelend dan niet mee te kunnen praten over de nieuwste trends en hypes in de gamewereld” - BlindWarriorSven
Taaloplossingen die videogames toegankelijk maken
Welke taaloplossingen maken games toegankelijk(er)? Werkt de ene oplossing beter dan de andere? Tijdens de workshop onderzochten we deze vragen door games te bekijken en te spelen met en zonder taaloplossingen, gezien door de lens van een simulatiebril.