Is taal een sterk merk? Sentimentanalyse toegepast op taal, taalsector, taalberoepen, taaldiensten enz.

Sentimentanalyse toegepast op de taalsector

Is taal een sterk merk? Of vooral potentieel een sterk merk? Wat krijgen we te zien als we het sentiment rond taal en de taalsector, rond de taalberoepen, taaldiensten en taalgerelateerde zaken analyseren met de huidige generatie sentimentanalysetools?

Hoe wordt er online en op social media over u en uw taalberoep, taaldienst of taalonderneming gesproken? Positief? Negatief? Of gewoon neutraal? En over meertaligheid? Taalbeleid? De Nederlandse taal? Engels, Frans, Turks? Lezen en schrijven? Met welke emoties en attitudes spreken de mensen daar eigenlijk over?

Louise Van Calenbergh, masterstudente in de meertalige communicatie aan de Universiteit Gent, zocht het tijdens haar stage bij De Taalsector allemaal uit. In een reeks van vijf korte filmpjes doet ze verslag van haar spannende verkenning.

Is taal een sterk merk? Ontdek het nu samen met Louise op vimeo


Taaltechnologie is cool

Taaltechnologie is het hipste en coolste segment van de taalsector. Wordt er in sommige takken van de (toegepaste) taalkunde al eens geklaagd over tanende belangstelling, dalende studentenaantallen en zorgelijke kwaliteit, dan zitten de collegebanken voor alles wat te maken heeft met taal- en spraaktechnologie, computertaalkunde, NLP (natural language processing), big data en natuurlijk artificiële intelligentie - taal is de laatste horde! - voller dan ooit.

Een van de coole toepassingen, die intussen breed ingang heeft gevonden in veel andere economische sectoren, is de sentimentanalyse. Alle grote merken willen tegenwoordig weten hoe het staat met hun brand awareness en het sentiment rond hun brand op de sociale media bijvoorbeeld. Met een aantal tools kun je dat sentiment zo goed als in real time opvolgen. Wie dat kan, kan vervolgens ook ad hoc ingrijpen in de conversaties waar een beetje bijsturing rond het sentiment gepast lijkt. Een goede analyse van het sentiment rond je brand is ook een uitstekende basis voor een coherent communicatieplan en gerichte communicatieacties over een wat langere termijn.

Sentimentanalyse is met andere woorden een redelijk mature technologie geworden. Als deze technologie in zoveel verschillende economische sectoren en ondernemingen haar waarde heeft bewezen, is het dan niet hoog tijd dat we "onze" taaltechnologie ook eens in de eigen taalsector gaan toepassen?

En als we dat doen? Wat krijgen we dan te zien? Dat was de uitdaging waar Louise Van Calenbergh voor stond op de eerste dag van haar stage bij De Taalsector. En dit is het videoverslag dat ze een maandje later afleverde. Kijk mee, vergeet niet te delen, en als u graag met De Taalsector over sentimentanalyse wil spreken, neem dan contact met ons op; wij willen ook graag met u spreken.


Bekijk het videoverslag van Louise Van Calenbergh op vimeo.

 

We respecteren je privacy.
Door op deze website te surfen aanvaard je functionele en analytische cookies, bedoeld om de site goed te laten werken. Hier geen trackingcookies.