Ja, taal kan een grote impact hebben op je business. Negatief én positief. Negatief: taalfouten maken een lelijke deuk in je business. Ze zijn slecht voor je imago, slecht voor het vertrouwen, en vooral ook slecht voor de koopintenties. Positief: een extra investering in kwaliteitsvolle, wervende taal levert extra op.
Dat is niet zomaar onze overtuiging als sectororganisatie of een boodschap die we brengen om onze leden te plezieren, het blijkt vandaag nog maar eens zwart op wit uit onderzoek, nu van de Arteveldehogeschool in Gent.
In hun onderzoek hebben Edris Van Lil, Nathalie De Boeck en Aurélie Welcomme drie vragen uitgespit. Hebben ondernemers en consumenten wel aandacht voor taal? Spoiler: ja hoor. Heeft taal een impact op imago, vertrouwen en koopintentie? Spoiler: ja, bij twee op de drie consumenten. En welke talige ondersteuning hebben ondernemers nodig?
Slechte taal kan je business kraken
73% van de consumenten geeft aan dat taalfouten hun visie op het imago van het bedrijf beïnvloeden, terwijl 65% zelfs zegt dat taalfouten gevolgen hebben voor hun koopintentie. Dat is slecht nieuws, vooral voor die ondernemers die aangeven taal niet zo belangrijk te vinden. Opvallend: retailers (80%) vinden taal veel belangrijker dan dienstenleveranciers (50%).
Goede taal kan je business maken
Maar dit onderzoek brengt zoals gezegd ook goed nieuws: investeren in goede taal rendeert. Wervende webteksten van de hand van een copywriter scoren bij de klant: vertrouwen, imago én koopintenties krijgen een boost. 83% van de respondenten ervaart een bedrijf dat online wervend taalgebruik hanteert sneller als betrouwbaar. Goede taal is in de ogen van de consument bondig en zakelijk, persoonlijk en eenvoudig en ook visueel wervend.
Gepaste ondersteuning nodig
Wat voor ondersteuning hebben ondernemers dan nodig? Willen ze vooral tijd en geld investeren om taalfouten te vermijden? Of eerder om wervender taal te gebruiken? De helft van de retailers geeft aan beide vormen van ondersteuning nodig te hebben. Drie op de vier dienstenleveranciers is bereid externe hulp in te schakelen om taalfouten te vermijden, een op de drie wil tijd en geld investeren in meer wervend taalgebruik.
Wat vinden ondernemers gepaste ondersteuningsvormen? Een gids of een publicatie die ze vertelt wat wervende taal is of hoe ze taalfouten kunnen vermijden? Zeker niet.
Wat dan wel? Individuele coaching op maat met een website als aanvulling, eventueel ook (op enige afstand al) een webinar, e-learningprogramma of collectieve lessenreeks / interactieve workshops. De inspanning (en daarmee ook de kost) is bij voorkeur eenmalig. Zelfredzaamheid moet het doel zijn.
Conclusies
Conclusie voor de ondernemer: taal heeft een niet te onderschatten impact op je business. Dat blijkt nog maar eens zwart op wit uit onderzoek.
Conclusie voor de taalsector: er is nood aan sensibilisering van de ondernemers om meer inzicht te verwerven in de (economische) impact van taal.
Meer weten?
Hier op LinkedIn staan de voornaamste onderzoeksresultaten in kort bestek. Op de website van Arteveldehogeschool is het onderzoeksrapport in pdf te downloaden.
Neem contact op met onderzoekers