Dag van de WetenschapEn, wat ga je studeren volgend jaar? Talen of toch maar liever wetenschappen of techniek?

De vraag suggereert een tegenstelling die er geen meer is. De humane wetenschappen worden immers niet minder wetenschappelijk bedreven dan de exacte.

En ook het idee dat je zou moeten kiezen tussen STEM (science, technology, engineering, mathematics) en talen, is uit de tijd. Wist je dat taaltechnologie op dit moment veruit het coolste segment van de hele taalsector is? En of er werk is voor taalprofessionals met STEM-verstand!

 

Wat dacht je van de taaltechnologie waarmee we in de taalsector chatbots ontwikkelen, en voicebots, en vertaalmachines, spelling-, grammatica- en stijlcheckers en andere schrijfassistenten?

Wat dacht je van de taaltechnologie waarmee we op social media pedofielen, pesters en haatverspreiders opsporen of racisme en seksisme detecteren? Hoe cool is dat?

Ben je geboeid door de ogenschijnlijk onbeperkte toekomstmogelijkheden van AI (Artificiële Intelligentie)? Dan moet je wel weten dat taal de laatste horde zal zijn ...

Maar ook als je minder STEM-geneigd bent, en je wil je specialiseren in lezen, schrijven, (vreemde)taalverwerving, of middeleeuwse literatuur of dialecten ... maak je geen illusies: hoe creatief je pen ook mag zijn, voor je bachelor- en je masterproef zul je je onderzoek met net zo harde feiten en cijfers moeten onderbouwen als je collega's in een exact-wetenschappelijke richting. En dat is maar goed ook!

En na je studies? Een carrière als NLP"er (Natural Language Processing)? Language Engineer? Speech Engineer? Conversation Designer? Cognitief, klinisch, psycho- of computerlinguïst? MT of TM specialist (Machine Translation of Translation Memory)? Of technical writer? Of waarom niet ... wetenschapsredacteur?

De taalsector heeft werk zat voor knappe koppen met verstand van taal én STEM. Wat verdient dat, vraag je? Deze vacature zagen we gisteren passeren.


Dag van de Wetenschap

De jaarlijkse Dag van de Wetenschap ging dit jaar helemaal digitaal op zondag 22 november, met een uitgebreid aanbod aan lezingen, podcasts, clips en andere formats en een liveshow van 13 tot 17 uur.

Een greep uit het talige aanbod op de Dag van de Wetenschap, waarvan het gros nog terug te kijken is:

Bantoe

Taalkundigen die een bedreigde taal bestuderen, creëren een spoor van een taal én tegelijkertijd ook van een hele cultuur. Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika heeft een podcast over een oude Bantoetaal in Congo. In deze podcast bladert u samen met Maud Devos mee in een oud notitieboekje van een linguïst die in de jaren 1950 onderzoek voerde naar deze taal. Kunnen we de mensen die deze taal meer dan een halve eeuw geleden spraken, nog horen praten doorheen de notities en krabbels in dit veldwerkschriftje?"

Vlaams

Melissa Farasyn van Universiteit Gent heeft een kennisclip over de Vlaamse dialecten in Noord-Frankrijk. "De Frans-Vlaamse dialecten zijn heel bijzonder omdat ze eeuwenlang niet beïnvloed werden door de Nederlandse standaardtaal. Ze behielden archaïsche elementen, maar ze ontwikkelden ook nieuwe en unieke eigenschappen."

Meertalige risicogevallen

Jill Surmont van de Vrije Universiteit Brussel heeft een lezing over de Vlaamse paradox rond meertaligheid. "We willen dat leerlingen meertalig worden, want dat heeft tal van voordelen. Maar op hetzelfde moment lijken meertalige leerlingen die thuis geen Nederlands spreken het slechter te doen op school dan Nederlandstalige leerlingen en beschouwen we deze leerlingen vaak als problemen of risicogevallen. Hoe komt dit? Hoe kunnen we dit oplossen? Wie kan wat doen?"

Sterke verhalen voorlezen

In het Universitair Ziekenhuis Gent lezen twintig geneeskundestudenten verhalen voor aan kankerpatiënten. Een op een in een tiental sessies. De onderzoekers willen weten wat de impact is van voorlezen op de kwaliteit van het leven van patiënten met kanker, maar ook op de ervaringen van de artsen in spe. Een lezing met Gaëlle Vanbutsele (Universiteit Gent) over een onderzoek dat een samenerking is met het Lezerscollectief en het Poëziecentrum Gent.

Typografische leesbaarheid

Ann Bessemans van de onderzoeksgroep ReadSearch aan de Universiteit Hasselt en Maria Perez Mena van de kunsthogeschool PXL-MAD School of Arts in Hasselt onderzoeken hoe letters en typografische vormgeving het lezen beïnvloeden. Zo kunnen veranderingen in het lettertype kinderen extra ondersteuning bieden bij hardop lezen en begrijpend lezen en het lezen vlotter en aangenamer laten verlopen. Wat als we emoties ook zouden kunnen weergeven door gedrukte tekst?

Stotteren

Vzw Breinwijzer (Gent) zendt een podcast uit met de aangrijpende getuigenis van Fredo over zijn verleden als stotteraar. Neurochirurg Dirk De Ridder vertelt hoe stotteren werkt in het brein en biedt ook inzicht in de mogelijke behandelingen.


De Dag van de Wetenschap is een jaarlijks terugkerend initiatief van de Vlaamse overheid. Technopolis (Mechelen) coördineert de dag in samenwerking met de Vlaamse universiteiten en hogescholen, wetenschappelijke instellingen en verenigingen, musea, bedrijven en federaties.

Bezoek de website van de Dag van de Wetenschap

Praat mee op Twitter met #dvdw2020

 

 

We respecteren je privacy.
Door op deze website te surfen aanvaard je functionele en analytische cookies, bedoeld om de site goed te laten werken. Hier geen trackingcookies.