Ik verf tot ik sterf: voor fans van slechte slogans

Ik verf tot ik sterf‘Ik verf tot ik sterf’ is een verzamelbundel van de slechtste slogans van Nederland. Christine Liebrecht en Tefke van Dijk maakten een selectie uit honderden slechte slogans die ze ingestuurd kregen op slechteslogans.nl.

Ik verf tot ik sterf (112 blz.) bevat 344 slechte slogans. Het boekje is een uitgave van Amsterdam University Press (AUP). Christine Liebrecht en Tefke van Dijk zijn de auteurs. Zij zijn ook de initiatiefnemers van slechteslogans.nl, een blogsite waarop ze alle ingezonden slechte slogans publiceren. Op de site staan ondertussen ruim duizend slogans.

Ik verf tot ik sterf biedt een selectie van de opvallendste en creatiefste slogans op slechteslogans.nl.
De auteurs delen de geselecteerde slogans in 21 hoofdstukken in. Die variëren van ‘Clichés: zeg dan niets’ tot ‘Zeg het in oew eige taol’. Dat laatste hoofdstuk bestaat uit slechte slogans in een Nederlands dialect.

Behalve slogans geeft het boekje ook wat tips voor het bedenken van een onvergetelijke slogan, achtergrondinformatie en antwoorden op de vraag wat een goede slogan van een slechte onderscheidt. Er staan ook verslagjes in van interviews met inzenders en winnaars van de Verkiezing van de Slechtste Slogan.


Verkiezing van de Slechtste Slogan

Sinds 2011 houden Christine Liebrecht en Tefke van Dijk een jaarlijkse verkiezing van de slechtste slogan. Via sociale media kan iedereen het hele jaar door slagzinnen insturen. Iedere maand selecteert een jury uit alle inzendingen twee slogans en op het eind van het jaar stelt de jury een shortlist op voor de finale stemronde. Iedereen kan zijn stem uitbrengen voor de slechtste slogan. Local Heroes (hairsalon & barber) uit Utrecht won in 2016 met de slogan ‘Zit je haircut’. Met de slogan ‘Your shit is my food!’ behaalde loodgietersbedrijf L.P. Reith uit Den Haag een mooie tweede plaats.

Welke slogans zijn slecht genoeg om op slechteslogans.nl te komen? Volgens de auteurs zijn de vereisten niet hoog. Er zijn namelijk geen richtlijnen. Het is voldoende als één persoon een slogan slecht vindt. Iedereen mag een slogan insturen die hij of zij slecht vindt.

Het is vooral de bedoeling dat de lezer zelf oordeelt wat hij of zij slecht vindt. De auteurs geven toe dat woordgrappen heel vaak een kwestie van smaak zijn. Wat voor de een belachelijk is, is voor een ander geniaal.

Zijn de winnaars van de Verkiezing van de Slechtste Slogan winnaars of verliezers? Op de dag van de bekendmaking stond de telefoon bij heibedrijf Steenman (Elke paal gaat erin) vanaf zes uur 's ochtends tot elf uur 's avonds roodgloeiend. Kranten, radio, televisie: allemaal wilden ze aandacht besteden aan dé slechtste slogan van 2015. Uiteindelijk bereiken veel slogans hiermee precies waarvoor ze bedoeld zijn: ze trekken de aandacht. En dat maakt ze misschien wel supergoed, aldus de auteurs van dit boekje.

Liefhebbers kunnen vanaf vrijdag 8 december tot donderdag 14 december op slechteslogans.nl stemmen op de tien meest opvallende slogans van 2017, geselecteerd door de deskundige jury van de Verkiezing van de Slechtste Slogan.

Op 15 december wordt bekendgemaakt welke drie slogans de meeste stemmen hebben gekregen. In de televisie-uitzending De Avond van Taal (op NTR) op zaterdag 30 december wordt de Blauwe Tegel uitgereikt aan de ‘gelukkige winnaar’ van de Verkiezing van de Slechtste Slogan.

Christine Liebrecht doceert informatie- en communicatiewetenschappen aan Tilburg University. Onder de naam c.comm is ze freelance tekstschrijver en communicatieadviseur.
Tefke van Dijk is freelance journalist, tekstschrijver en redacteur bij De Schrijfzolder.

 

ISBN: 9789462984301

e-ISBN: 9789048534951

 

Meer info:  http://slechteslogans.nl

Meer info: http://nl.aup.nl/books/9789462984301-ik-verf-tot-ik-sterf.html

Meer info: http://www.sloganverkiezing.nl/

 

(Jente Nuitten, dd)

 

We respecteren je privacy.
Door op deze website te surfen aanvaard je functionele en analytische cookies, bedoeld om de site goed te laten werken. Hier geen trackingcookies.