Taalsector zkt topvrkoper mt passie vr taal n reizenGent, Robin De Wolf - Dus jij gaat talen studeren. Droom je van een job met reizen en cultuurverschillen? Denk je dat er een verkoper in je schuilt? En wil je echt goed je brood verdienen?

Dan is een internationale salesfunctie in de taalsector misschien wel de geknipte combinatie voor jou.

 


Kun je taal verkopen?

Heb je je studiekeuze al gemaakt? Of ben je er nog niet helemaal uit? Ga je iets studeren waarvan ze zeggen dat het goed in de markt ligt? Of volg je je passie?

Mijn advies is duidelijk: volg je passie. En als talen je passie zijn, doe dan talenstudies en ga voor die droomjob met talen. Want met talen kom je ver. Zeker als er een beetje verkoper in je schuilt. En nog meer als je graag reist.

Onze exporteconomie heeft knappe koppen met een talenknobbel nodig. Om chocolade, bier, textiel, hightech en andere succesvolle exportproducten en -diensten te verkopen natuurlijk, maar wist je dat we ook taaldiensten exporteren? En niet zonder succes. Dus, als je dan toch talen gestudeerd hebt tot op het hoogste niveau, waarom geen taaloplossingen verkopen?


Taaloplossingen? Qué?

De taalsector is zoveel meer dan vertalen: taalopleidingen, taalreizen, vertaaldiensten, (ver)taaltechnologie, interculturele bemiddeling, lokalisatie, tolkbijstand, noem maar op. De mogelijkheden zijn eindeloos en in zowat alle segmenten van de taalsector zijn er Belgische bedrijven met activiteiten en ook vestigingen in het buitenland.


Verkopen, hoe begin je daaraan?

Of er wel een topverkoper in je schuilt? Niet aan twijfelen. Want verkopen is een vak. En een vak, dat kun je leren. Het belangrijkste is eigenlijk dat je goed kunt luisteren naar wat je klanten nodig hebben en dat je daarop kunt inspelen. Zo bouw je beetje bij beetje een netwerk van tevreden klanten.

Daarnaast is een goede kennis van de producten of diensten die je verkoopt erg belangrijk. Maar aangezien je talen gaat studeren, kan dat alvast geen probleem vormen. Integendeel, je zult een streepje voor hebben op je collega-verkoper die zegt dat een goede verkoper “alles” kan verkopen, maar als puntje bij paaltje komt, dan toch niet met jouw taalexpertise zal kunnen uitpakken.


Met talen kom je verder

En de taalsector is overal. Over heel de wereld willen consumenten en burgers het liefste in hun eigen taal bediend worden. Dus je kan als verkoper van taaldiensten terecht in alle uithoeken van de hele wereld. Je hebt de landen werkelijk voor het uitkiezen.

Je reist wel voor het werk, maar de boog staat niet altijd gespannen. Na en zelfs tijdens je werkdag kun je de plaatselijke cultuur opsnuiven, proeven van typische gerechten en in contact komen met de lokale bevolking. Heb ik trouwens al gezegd dat een internationale salesjob in de taalsector ook goed betaalt?

Waarom zou je je passie alleen tijdens je studies volgen? Waarom zou je van je passie niet je job maken? De taalsector ziet je graag komen! Wat houdt je nog tegen?

Robin De Wolf liep in de zomer van 2017 stage bij De Taalsector in het kader van zijn masteropleiding in het vertalen. Tijdens zijn stage voerde hij gesprekken met een aantal (international) business development managers in verschillende segmenten van de taalsector. Op basis van deze gesprekken schreef hij dit artikel.

 

We respecteren je privacy.
Door op deze website te surfen aanvaard je functionele en analytische cookies, bedoeld om de site goed te laten werken. Hier geen trackingcookies.