Taalwerk in de prijzen (2/5): Steven Delarue wint Jaarprijs Wetenschapscommunicatie met blog over taalonderwijs

Steven Delarue krijgt Jaarprijs WetenschapscommunicatieDe Gentse taalwetenschapper Steven Delarue is door de Koninklijke Vlaamse Academie van België (KVAB) en de Jonge Academie voor zijn blog over taalonderwijs onderscheiden met de Jaarprijs Wetenschapscommunicatie 2016.

 

De Koninklijke Vlaamse Academie van België (KVAB) en de Jonge Academie reiken jaarlijks de "onderscheidingen wetenschapscommunicatie" uit aan wetenschappers met een uitzonderlijke verdienste in wetenschapscommunicatie. Naast een loopbaanprijs worden maximum twintig zogenaamde Jaarprijzen uitgereikt. Ze gaan naar onderzoekers die zich gedurende het voorbije jaar intensief hebben ingezet voor een concreet project rond wetenschapscommunicatie.

Taalwetenschapper Steven Delarue (Universiteit Gent, vakgroep taalkunde) werd dit jaar onderscheiden "voor de volgehouden inspanningen om zijn opgemerkte blog over taal, onderwijs en taalonderwijs levendig te houden en de impactvolle verspreiding van de inhoud ervan via sociale en klassieke media."

De laureaten werden gehuldigd op het einde van het event "Kom Naar Buiten", een doe-dag voor wetenschappers die meer en beter naar buiten willen komen met verhalen en concrete cases over de impact van hun onderzoek.


Tussentaal in de klas

Steven Delarue verdedigde in september met succes zijn doctoraat over tussentaal in de klas. Daarin laat hij zien dat de gemiddelde Vlaamse leerkracht geen probleem heeft met tussentaal, dat leraren zelfs vaak tussentaal gebruiken, ook in de klas. Ja, ze zijn er zich wel degelijk van bewust dat er Algemeen Nederlands van hen verwacht wordt. Toch gebruiken ze tussentaal of dialect en dat vinden ze om minstens zeven redenen oké. Ze denken dat ze door hun leerlingen zullen worden uitgelachen als ze standaardtaal spreken. Ze zijn te moe. Ze vinden dat ze met tussentaal meer spontane interactie kunnen creëren. Ze vinden goed lesgeven belangrijker dan goede standaardtaal spreken. Ze vinden standaardtaal arrogant of verwaand. Ze vragen zich af waarom ze in de klas een taal moeten spreken die daarbuiten amper gesproken wordt. Ze spreken geen dialect en maken geen grammaticafouten; dat is dan toch ook al standaardtaal?

 

Meer info: http://www.kvab.be/owc/owc.aspx

Meer info: www.stevendelarue.be

Meer info: www.komnaarbuiten.be

We respecteren je privacy.
Door op deze website te surfen aanvaard je functionele en analytische cookies, bedoeld om de site goed te laten werken. Hier geen trackingcookies.