Meertaligheid als realiteit op schoolMeertaligheid op school, het is een complexe realiteit. Wat betekent dat voor leerlingen? Wat betekent dat voor leerkrachten en schoolleiders? Hoe gaan scholen daarmee om? Het Vlaams departement Onderwijs en Vorming gaf Universiteit Gent en Vrije Universiteit Brussel (VUB) de opdracht om het eens grondig te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden voorgesteld op een studiedag in Gent op woensdag 19 oktober 2016.

 

Tijdens deze studiedag worden de belangrijkste bevindingen van het zogenaamde MARS-onderzoek (Meertaligheid als Realiteit op School) toegelicht. Daarnaast komen tijdens diverse workshops verhalen uit de meertalige praktijk aan bod, maak je kennis met bruikbare instrumenten, leer je meer over talensensibilisering, het belang van de thuistaal en krijg je tips over hoe je een talenbeleid kan opstellen in je school.
De studiedag wil zo een forum creëren voor het uitwisselen van ervaringen om praktisch en constructief om te gaan met meertaligheid in de klas.


Europees Label voor Innovatief Talenonderwijs

Op deze studiedag vindt ook de prijsuitreiking voor het Europees Label voor Innovatief Talenonderwijs plaats. Dit jaar is het thema van de ELIT-wedstrijd toepasselijk "Meertalige scholen en klassen". Het Europees Label voor Innovatief Talenonderwijs (ELIT) of het Europees Talenlabel is een initiatief van de Europese Commissie ter bevordering van het vreemdetalenonderwijs in de lidstaten van de Europese Unie.

 

Meer info: http://onderwijs.vlaanderen.be/nl/studiedag-meertaligheid-op-school-19-oktober-2016

 

 

We respecteren je privacy.
Door op deze website te surfen aanvaard je functionele en analytische cookies, bedoeld om de site goed te laten werken. Hier geen trackingcookies.