Isabelle Heyerick secretaris WASLI
VVZC in nieuw kleedje
Lancering Dialectloket
Voorlezen maakt baby's slimmer
Nieuwe NT2-opleidingsprofielen in Vlaanderen
Nieuw tijdschrift over taaldidactiek in het basisonderwijs



Isabelle Heyerick secretaris WASLI
Isabelle Heyerick, onderzoeker en voormalig coördinator van het Vlaams GebarentaalCentrum (VGTC), is in Istanboel verkozen tot secretaris van WASLI, de World Association of Sign Language Interpreters. Isabelle Heyerick verricht momenteel doctoraatsonderzoek aan de KU Leuven. Ze onderzoekt hoe het tolkproces bij horende en bij Dove tolken Vlaamse Gebarentaal verloopt en welke strategieën zij toepassen.
(www.wasli.org) (www.vgtc.be) (https://www.facebook.com/fevlado/videos/1035170266501749/)


Nieuwe website en nieuw logo VVZC
De Vlaamse Vereniging voor Zakelijke Communicatie (VVZC) heeft een nieuwe website en (na meer dan 25 jaar) een nieuw logo. En in het recentste nummer van Ad Rem, het bij Kluwer uitgegeven tijdschrift van de VVZC, is het hoofdartikel van de hand van Yves Barbion van Teka Info Pilots (Gent) over minimalisme bij het schrijven van technische documentatie.
(www.vvzc.be)


Lancering Dialectloket
Wie op 26 maart 2015 de uitreiking van de LIA's (Language Industry Awards) live meemaakte, heeft al een preview gezien. Voor het brede publiek gaat op donderdag 8 oktober 2015 het Dialectloket online open.

Nergens ter wereld hoor je zoveel talige variatie als in Vlaanderen. Dialectloket is een nieuw wetenschapspopulariserend initiatief van de dialectologen van de Universiteit Gent. Op de website van het Dialectloket kom je alles te weten over taalvariatie in het Nederlands. Je vindt er onder andere informatieve teksten, digitale woordenboeken, honderden geluidsfragmenten, boeiende video's en prachtige taalkaarten. De blikvanger van de website is ongetwijfeld de collectie "Stemmen uit het verleden", die bestaat uit 750 bandopnames uit de jaren ’60 en ’70. Je hoort er de verhalen van goede dialectsprekers uit heel Vlaanderen, geboren rond de eeuwwisseling van de 19de en de 20ste eeuw.

Dialectloket is ontwikkeld voor het brede publiek: voor leerkrachten en leerlingen, voor (amateur)dialectologen, voor heemkundigen en voor iedereen die iets heeft met de Nederlandse taal in al haar vormen.
(www.dialectloket.be)


Voorlezen maakt baby's slimmer
Omdat baby’s nog niet goed begrijpen wat je zegt en niet verbaal kunnen reageren, denken veel ouders, ook hoger opgeleide, dat het geen zin heeft om al aan baby’s voor te lezen. Promotieonderzoek van Heleen van den Berg (Universiteit Leiden) toont juist aan dat baby’s hun woordenschat sneller uitbreiden als ouders vroeg beginnen met voorlezen.
Dat lezen we in het tijdschrift Lezen in een artikel van Esther Smid over het (Nederlandse) leesbevorderingsprogramma BoekStart en het positieve effect ervan op de taalontwikkeling van baby’s via het voorleesgedrag van ouders.
In Vlaanderen loopt een gelijkaardig leesbevorderingsprogramma: Boekbaby's.Uit onderzoek van Helena Van Nuffel en Lies Houben van het Centrum voor Taal en Onderwijs van de KU Leuven blijkt dat Boekbaby's erin slaagt om boeken binnen te brengen in alle soorten gezinnen en het (voor)leesplezier van ouders en kinderen te stimuleren. Het project blijkt ook een positieve impact te hebben op het voorleesklimaat, vooral bij de meer kwetsbare doelgroepen.
(http://www.lezen.nl/sites/default/files/Lezen4-2014_lr.pdf) (www.boekstart.nl) (www.boekbabys.be) (http://www.cteno.be/downloads/publicaties/vannuffel_houben_ea_2014_onderzoeksrapport_boekbabys.pdf)


Nieuwe NT2-opleidingsprofielen in Vlaanderen
Voor NT2-aanbieders van het secundair volwassenenonderwijs in Vlaanderen is het sinds 1 september 2015 verplicht om te werken met nieuwe NT2-opleidingsprofielen. Wat nu verplicht is, is overigens al mogelijk sinds 1 februari 2014. In een uitgebreid artikel in het tijdschrift Les zet Ann De Herdt op een rijtje wat er nieuw is, wat de verschillen zijn met de "oude" opleidingsprofielen, wat een en ander betekent voor de centra voor volwassenenonderwijs (CVO"s), voor de cursist, voor het aanbod en voor het studiegebied. Verrijkende uitdaging of noodzakelijk kwaad?
(http://www.tijdschriftles.nl/inhoud/tijdschrift_artikel/LE-32-192-13/Verrijkende-uitdaging-of-noodzakelijk-kwaad)


Nieuw tijdschrift over taaldidactiek in het basisonderwijs
Bij uitgeverij Koninklijke van Gorcum (Assen) verschijnt MeerTaal, een tijdschrift over de taalontwikkeling en het taalonderwijs bij kinderen tot 12 jaar. Via onderstaande link is een proefexemplaar te bekijken. MeerTaal verschijnt driemaal per jaar.
"MeerTaal biedt verdiepende beschrijvingen van inzichten uit recent onderzoek, opiniërende stukken rondom actuele kwesties in het taalonderwijs, en ook prikkelende praktijkvoorbeelden, concrete lessuggesties en leesbare columns. Een informatie- en inspiratiebron voor iedereen die werkt in of voor het basisonderwijs en die taalonderwijs meer wil laten zijn dan de taalmethode of het spellingsboekje. MeerTaal laat zien hoeveel meer er mogelijk is als je wilt werken aan de taalontwikkeling van kinderen."
Via de online kiosk myjour zijn losse artikelen uit MeerTaal te koop.
(www.meertaal.vangorcum.nl/www/meertaal) (https://myjour.com/kiosk/meertaal)