Is er nu eigenlijk een probleem met de spellingvaardigheid van leerlingen of is er geen probleem? Iemand zou deze vraag toch moeten kunnen beantwoorden?

Wij hebben het onderzocht en wij weten het ook niet. Dat meldt de Nederlandse Taalunie in een nieuw rapport over de spellingsituatie in het Nederlandse taalgebied. De Taalunie zegt dat ze niet kan zeggen dat het veronderstelde probleem werkelijk bestaat. En - stel dat er echt een probleem wordt gediagnosticeerd - dan is het nog maar de vraag of het wel een probleem van afnemende kennis en vaardigheid op spellinggebied zal blijken te zijn, dan wel een probleem van teruglopende bereidheid om spelvaardigheid in de schrijfpraktijk toe te passen? En dan nog, is de vraag of het niveau achteruitgaat eigenlijk wel relevant? Is de relevante vraag niet gewoon of de schoolverlaters voldoende kunnen spellen?

We respecteren je privacy.
Door op deze website te surfen aanvaard je functionele en analytische cookies, bedoeld om de site goed te laten werken. Hier geen trackingcookies.