Wablieft 2015 voor Jan Hautekiet en Ann De CraemerDe weg waaraan Wablieft - Centrum voor Duidelijke Taal - al dertig jaar timmert, werd in 2015 geplaveid door radiomaker Jan Hautekiet en auteur Ann De Craemer. Met hun campagne "Heerlijk Helder" zijn ze de logische winnaar van de Wablieft-prijs 2015, de prijs voor duidelijke taal.


De Wablieft-prijs 2015 gaat naar Jan Hautekiet en Ann De Craemer voor de campagne "Heerlijk Helder". Daar was geen long- of shortlist voor nodig. Het programma Hautekiet van Radio 1 besteedde dit jaar veel aandacht aan klare taal.

Ilona Plichart, coördinator bij Wablieft: "Jan Hautekiet lag dankzij zijn duidelijk taalgebruik al enkele jaren in de bovenste schuif bij Wablieft. Met Heerlijk Helder overtrof hij helemaal onze verwachtingen. Auteur Ann De Craemer, die in 2014 al de shortlist haalde, was de sterkhouder van de campagne."

Bovendien verscheen vorige maand van de hand van Jan Hautekiet en Ann De Craemer ook het Heerlijk Helder-boek "Weg met krommunicatie!".

"Zo werd de weg waaraan Wablieft al 30 jaar timmert, plots geplaveid door Jan Hautekiet en Ann De Craemer. En of we daar blij mee zijn," aldus nog Ilona Plichart.

Wablieft (Mechelen) viert dit jaar zijn 30-jarig bestaan. De voorbije 30 jaar bracht Wablieft meer dan 1000 Wablieft-kranten uit. De Wablieft-krant brengt het nieuws in eenvoudig Nederlands. Meer dan een half miljoen volwassen Vlamingen is onvoldoende geletterd om een normale krant te lezen.

Naast de krant helpt Wablieft organisaties en bedrijven door teksten te herschrijven in toegankelijke taal en door medewerkers te trainen in duidelijke communicatie. Wablieft lanceert ook boeken voor volwassenen in eenvoudig Nederlands.

Wablieft maakt deel uit van Vocvo vzw, het Vlaams Ondersteuningscentrum voor het Volwassenenonderwijs.


Lees ook: "Impact hebben met taalwerk geeft fijn gevoel" #heerlijkhelder

Lees ook: Weg met krommunicatie!


Meer info: www.wablieft.be

Meer info: www.heerlijkhelder.be