Expats en welbevinden, participatie en retentieEr is in de taalsector veel expertise als het gaat om het evalueren van taalopleidingen.

Zijn de deelnemers tevreden? Hebben ze veel geleerd? Relevanter nog: zijn de doelstellingen bereikt? We kunnen het goed meten, er zijn referentiekaders en er is veel expertise over testen.

Beetje lastiger is de evaluatie als de vraag is of de deelnemers wat ze geleerd hebben ook vertaald krijgen op de werkplek of waar het voor hen echt telt? Geen nood, ook op dit vlak is er expertise.

Nog lastiger wordt de evaluatie als we ook in euro's moeten praten met klanten, inkopers en allerlei beslissers. Denk aan de kostenbatenanalyse van een taalopleiding voor pakweg een team van internationals of expats. De kosten mogen dan vaak nog gemakkelijk te traceren zijn, over de baten praten in euro's is andere koek. 

Het effect van een taalopleiding bij internationals is natuurlijk ook niet beperkt tot het talige domein, er kunnen ook heilzame effecten zijn op het welbevinden van de deelnemers-internationals, of op hun participatie zowel op het werk als in de sociale omgeving. Dat zijn factoren die slimme werkgevers ook in de gaten willen houden, want ze kunnen bepalend zijn voor de retentie van de internationals.

Nu is de vraag natuurlijk: hoe meet je de impact van een taalopleiding op welbevinden en participatie? En voor het bedrijf of de organisatie die de international tewerkstelt: hoe meet je de impact op de retentie? Nog anders gezegd, hoe meet je de economische return, ook op langere termijn? 

Hoe kunnen we over deze niet-talige impact in meetbare termen praten, onder taalprofessionals maar ook met de klant natuurlijk? Of met beleidsmakers, want niet alleen expats leren Nederlands natuurlijk. Dat is de uitdaging die drie onderzoekers van Arteveldehogeschool in september vorig jaar zijn aangegaan. Hun onderzoek loopt nog tot in 2025, maar De Taalsector heeft ze binnenkort al te gast hebben voor een eerste update aan de taalsector. 

Wil je meer weten over dit onderzoek en meepraten over de impact van taal(opleiding) op welbevinden en participatie van internationals en de economische return voor de werkgever?

Meld je aan voor onze online lunchsessie op donderdag 23 maart van 12.00 tot 13.00 uur. Dan hebben we bij De Taalsector onderzoekers Catherine Apers, Claire Maréchal en Johan Halsberghe te gast voor een gesprek met de taalsector.

 

Inhoud en doelstelling


De onderzoekers lichten het doel van het onderzoek toe en vertellen over hun aanpak.

Wat zijn ze precies aan het meten?
Hoe gaan ze te werk? Met wie praten ze? Wie bevragen ze?
Waar staan ze op dit moment? Wat hebben ze nu al geleerd?
Wat zijn de voornaamste uitdagingen?
Waarom moet het onderzoek zo lang duren?

Daarna is er ruim tijd voor een vragenronde.

Afronden doen we met de vraag hoe taalprofessionals en de taalsector verder kunnen bijdragen aan dit onderzoek?

Doel van deze lunchsessie is een brug te slaan tussen onderzoek en werkveld en elkaar te inspireren met prikkelende onderzoeksvragen en feedback uit de praktijk. Om zinvol deel te nemen aan deze lunchsessie is geen voorkennis vereist.

 

Sprekers


Onze gastsprekers zijn onderzoekers Catherine Apers (projectleider), Claire Maréchal en Johan Halsberghe.

 

Aanmelden


Datum: donderdag 23 maart 2023 van 12.00 tot 13.00 uur online bij De Taalsector (via Teams)

Deelnemen aan deze lunchsessie is gratis.

Aanmelden is verplicht via dit online formulier. Je ontvangt bij aanmelding onmiddellijk een bevestigingsmail en daarna nog een tweede mail met alle praktische informatie.

 

Contact 


Vragen? Feedback? Laat gerust van je horen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel +32 9 269 04 66.