Geruchten over meertaligheidDinsdag 18 juli 2017, live bij De Taalsector. Masterstudent in het tolken Isolde De Bruyn (Universiteit Gent) presenteert feiten en alternatieve feiten over meertaligheid en het brein.

Geruchten zijn er genoeg. Maar wat is er bewezen en wat is er stadslegende? In de pers verschijnen de meest spectaculaire geruchten over meertaligheid. Meertaligen zijn slimmer, meertaligen zijn minder vatbaar voor eenzaamheid en depressie, meertaligen hebben een beter geheugen, meertaligen herstellen sneller van een beroerte, meertaligen zijn empathischer.

In haar presentatie scheidt Isolde De Bruyn de feiten van de alternatieve feiten. Bekijk haar videosamenvatting in toegankelijke taal op de Facebookpagina van De Taalsector, op YouTube of download de video via de link onder dit artikel.

Tijdens haar presentatie zoomt Isolde De Bruyn ook in op meertalig onderwijs. Als thuis meertalig opvoeden oké is, brengt meertalig onderwijs dan ook alleen maar voordelen?


Debat

Na haar presentatie is er een uitgebreid en levendig debat met het publiek. Deelnemers met ervaring (als leerling) in meertalig onderwijs in onder meer Letland, Estland, Italië en Verenigd Koninkrijk verrijken het debat met hun persoonlijk relaas. Er zijn al veel antwoorden, zo blijkt, maar er zijn ook nog vragen: vanaf wanneer ben je meertalig? En in welke mate geldt wat voor "echte meertaligen" geldt ook voor "dialect-tweetaligen"?


Aanbevelingen aan het beleid

De deelnemers gaan akkoord dat de cognitieve voordelen van persoonlijke meertaligheid heel aantrekkelijk zijn. Maar de belangrijkste consensus vinden ze op het niveau van de maatschappelijke meertaligheid, in een citaat van Jim Cummins (Universiteit van Toronto): "To reject a child’s language in the school, is to reject the child."

De winst aan zelfvertrouwen en actieve participatie die bij het meertalige kind ontstaat wanneer het zijn taal en cultuur niet hoeft achter te laten aan de schoolpoort, én de winst die de samenleving daarmee maakt, zijn voor de deelnemers meer dan reden genoeg om tot slot unaniem deze vijf aanbevelingen aan het beleid te formuleren:

(1) Help iedereen beseffen dat taaldiversiteit en veeltaligheid het nieuwe normaal zijn.

(2) Start veel vroeger met het aanbieden van meertalig onderwijs.

(3) Maak meertalig onderwijs in meer talen mogelijk (niet alleen de statustalen Engels en Frans, maar ook migratietalen).

(4) Laat scholen tot 50 procent meertalig onderwijs aanbieden.

(5) Wees niet bang voor meertalig onderwijs. Ga ervoor!

 

Bekijk de videosamenvatting (mp4, 700 MB)