Het gaat hard en er gebeuren ronduit spannende dingen in de sector van de educatieve technologie, zeg maar de edtechsector.
In Vlaanderen tellen we intussen meer dan 300 bedrijven en projecten, en in België zelfs al meer dan 400.
Hoog tijd dus voor een grondige kennismaking met EdTech en de edtechsector en hoog tijd ook om in te zoomen op het boeiende snijvlak van de edtech- en taalsector, met zijn innovatieve leertechnologieën voor taalonderwijs en talen leren.
Mee kennismaken?
Afspraak 21 november 2024 bij sectororganisatie De Taalsector in Gent. Van 13.00 tot 18.00 uur opent De Taalsector in Gent zijn deuren voor <edtech/station>, de Belgische hub en netwerkorganisatie voor educatieve technologieën voor zowel onderwijs als levenslang leren.
Taalsector cluster taalleren
De taalsector is grosso modo in twee clusters op te delen: een cluster die zich bezighoudt met de productie van (meertalige) inhoud, en een cluster die zich met taalleren bezighoudt.
Denk bij het eerste cluster aan het schrijven van teksten of het tolken van meertalige gesprekken, denk bij het tweede cluster aan taalopleidingen of taalvakanties of apps om een vreemde taal te leren zoals Duolingo, een app die inmiddels meer dan 600 miljoen mensen al minstens een keer hebben gebruikt.
Taalleren en tech
Uiteraard speelt technologie in beide clusters van de taalsector een belangrijke rol.
In het professionele schrijfproces is de spelchecker al een paar decennia een vaste waarde. En inmiddels gebruiken ook tolken GenAI als copiloot.
Taalleren of taalonderwijs zonder technologie, dat kan nog steeds natuurlijk. Maar met een beetje technologie gaan veel zaken in de taalsector sneller, beter of goedkoper (maar niet noodzakelijk alle drie tegelijk natuurlijk), en dat geldt ook voor alles wat met taalleren te maken heeft.
“LangEdTech”
Zeker als taalprofessional wil je kritisch kunnen oordelen en doordachte keuzes kunnen maken over technologie en hoe je die inzet.
Kiezen doe je het liefst op basis van kennis en ervaring. Dat is vandaag gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want er is veel, heel veel leertechnologie. Zo veel, dat EdTech de afgelopen jaren een volwaardige, snel groeiende sector is geworden. In België alleen al zijn er op dit moment 408 EdTech-bedrijven en 35 projecten.
Nu is het moment om over het muurtje te kijken en de edtechsector wat grondiger te verkennen. En om in te zoomen op het snijvlak van de edtech- en de taalsector. Laten we dat snijvlak voor het gemak LangEdTech noemen: leertechnologieën voor taal. Voor taalleerders, voor taalproviders en taalprofessionals, voor taalgebruikers met en zonder beperking.
Taal en EdTech in dialoog
Wat zijn de laatste innovaties in LangEdTech? Iedereen kent Duolingo, maar welke andere apps, platforms of games zijn de moeite waard voor wie een vreemde taal wil leren? In welke richting evolueert de technologie? In welke mate is de technologie intussen echt adaptief en in staat om de leerervaring verregaand te personaliseren, op maat te snijden? Hoe zet je spraaktechnologie optimaal in, niet alleen om je uitspraak of je luistervaardigheid te verbeteren maar ook als transcriptietool voor lerenden met een auditieve beperking?
Ook de jongste generatie AI tutors, chatbots en voicebots probeert het taalleerproces te personaliseren: leerstof op maat, oefeningen op maat, feedback op maat. Op maat van je niveau, op maat van je interesses, op maat van je agenda, over je uitspraak, over je grammatica, over je woordenschat. Zeg het maar.
Snel nuttige kennis kunnen halen uit grote hoeveelheden ongestructureerde taal, heldere instructies kunnen formuleren in toegankelijke taal, het zijn belangrijke competenties voor ontwikkelaars van (digitale) leerinhouden en het is nauwelijks nog denkbaar dat je dat zonder taaltech aanpakt.
Toegankelijkheid. Iedereen heeft recht op toegang tot onderwijs, ook taalonderwijs. Niet altijd spectaculair, maar LangEdTech is al veel langer dan de laatste AI-hype een leverancier van waardevolle oplossingen voor mensen met een lees-, schrijf- of andere talige beperking, stoornis of achterstand.
Uiteraard komt niet alle technologie in het snijvlak van de edtech- en de taalsector uit de edtechsector. Denk aan de vertaalmachines, die al langer een plekje hebben verworven zowel in het reguliere taalonderwijs als in B2B-taaltrainingen, waar ze ook worden ingezet om leerinhoud te internationaliseren.
Kortom, het gaat snel in de LangEdTech-sector.
Hoog tijd voor een status-update en een grondige verkenning van het veld.
Daarom nodigen De Taalsector en EdTech Station uit:
Programma
13.00 – 13.30 Inloop & ontvangst
13.30 – 14.00 Welkom en economische verkenning van de taalsector: Dries Debackere (De Taalsector) + Q&A
14.00 – 14.30 Verkenning van de edtechsector: Thomas Van Cauwenberghe (EdTech Station) + Q&A
14.30 – 15.00 EdTech voor taalleren: Frederik Cornillie (KU Leuven)
15.00 – 16.00 Pauze met expo en demo's van innovatieve taal- & edtechnologieën.
16.00 - 16.20 EdTech in de taalklas: Robbe Wulgaert (Leerkracht Sint-Lievenscollege Gent en auteur van AI in de klas)
16.20 – 16.40 Use case Taalheld: Steffen Luypaert (Linguineo)
16.40 - 17.00 Publieksdebat "De toekomst van LangEdTech" met Bert Wylin (Televic), Frederik Cornillie, Steffen Luypaert, Robbe Wulgaert én publiek, gemodereerd door Dries Debackere
17.00 - 18.00 Netwerkreceptie
Sprekers
Thomas Van Cauwenberghe is Station Chief bij EdTech Station, de Belgische hub en netwerkorganisatie voor educatieve technologieën voor zowel onderwijs als levenslang leren.
In zijn presentatie neemt hij ons mee op verkenning in de edtechsector.
Thomas Van Cauwenberghe: "Op dit moment weten maar weinig mensen hoeveel EdTech er in België wordt ontwikkeld. Wist je dat we in Vlaanderen meer dan 300 bedrijven en projecten tellen in de edtechsector, en in België zelfs al meer dan 400? Vlaanderen wordt echt niet voor niets erkend als een echte kennisregio en veel bedrijven in het buitenland erkennen net die Belgische Edtech als zeer kwalitatief."
Frederik Cornillie is onderzoeker en onderzoeksmanager aan de KU Leuven en het strategisch onderzoeksinstituut imec.
Hij komt praten over EdTech voor taalleren vanuit de vraag: hoe kunnen we op een duurzame manier innoveren in onze sector?
Frederik Cornillie: "Disruptieve technologiespelers zoals Duolingo bewijzen dat het hard kan gaan. Maar hoe zit het werkelijk met de impact van EdTech in taalleren? Hoe kunnen technologiebedrijven en onderzoekers samen werken aan impactvolle innovaties? In mijn praatje zoeken we naar een antwoord op deze vragen aan de hand van voorbeelden uit binnen- en buitenland."
Robbe Wulgaert (AI in de klas) ontwikkelt lesmaterialen om AI-geletterdheid te combineren met vakken zoals wetenschappen, geschiedenis en zelfs klassieke talen in het secundair onderwijs.
Robbe zal de brug slaan tussen klassieke en moderne talen, want oude mythen en sagen houden ons wel vaker een spiegel voor. Ook in AI-tijden.
Robbe Wulgaert: "In een tijd waarin taaltechnologie en grote taalmodellen door veel scholieren als helden worden gezien, rijst de vraag: is een AI-model dat vliegensvlug jouw huiswerk of paper herschrijft een nieuwe onderwijsheld of juist een antiheld?”
Steffen Luypaert is founder van Linguineo, een edtechbedrijf uit Leuven dat taaloplossingen (o.a. interactieve apps, leeromgevingen met voicebots) ontwikkelt om het leren van talen te bevorderen.
Steffen brengt Taalheld mee naar het event. Taalheld is een 3D taalleerspel waarin je praat met en feedback krijgt van voicebots. Steffen zal aan de hand van een use case laten zien wat bij Taalheld de uitdagingen zijn om een didactisch onderbouwd, motiverend en adaptief taalleerspel te maken met behulp van de meest recente AI-ontwikkelingen.
Steffen Luypaert: “Taalheld staat al een tijdje in de steigers. Het was van in het begin de bedoeling te focussen op betekenis en de speler zo vrij mogelijk te laten in hoe hij taaltaken uitvoert, maar dit is pas recent echt mogelijk. Toch blijft het een hele uitdaging een boeiend en didactisch geschikt taalleerspel te maken.”
Bert Wylin is oprichter en e-assessment manager bij Televic Education. Televic is een belangrijke speler in (digitaal) taaltesten voor overheden en bedrijven wereldwijd, een sector die de laatste jaren ook sterk geëvolueerd is, o.a. door AI.
Bert is een van de panelleden van het publieksdebat.
Bert Wylin: "Taaltesten zijn al decennialang voorlopers in digitalisering. En dat lijkt ook zo te worden voor AI-gestuurde taaltesten; nu al geven studies aan dat AI consistenter en objectiever beoordeelt dan de mens. Ik denk: eerder een zegen dan een vloek!”
Dries Debackere (De Taalsector) verbindt taalprofessionals, taalbedrijven en organisaties in de brede taalsector met elkaar en met gebruikers over de muurtjes van de diverse segmenten heen.
Dries zal spreken over de economische waarde van de taalsector en van de cluster "taalleren" in het bijzonder.
Dries Debackere: "De cluster "taalleren" levert een substantiële bijdrage aan de economie. In onze kenniseconomie zijn hoge geletterdheidsniveaus van groot belang voor de concurrentiepositie van onze bedrijven. En een brede en kwaliteitsvolle meertaligheid is cruciaal voor onze export."
Praktisch
Datum: donderdag 21 november 2024, van 13.00 tot 18.00 uur
Plaats: De Taalsector, Molenaarsstraat 111-46, 9000 Gent
Aanmelden
Deelnemen aan dit event is gratis voor leden van De Taalsector en <edtech/station>. Niet-leden betalen 149 euro (123,14 + 21% btw).
Je ticket bestel je via dit online formulier.
Wil je als bedrijf een standje op de expo en een demo laten zien tijdens de pauze? Neem contact op met Sander Thorrez bij EdTech Station via
Contact
Een vraag? Feedback? Laat gerust van je horen via
Wie is wie?
Dit event is een co-creatie van EdTech Station en De Taalsector.
EdTech Station is de Belgische hub en netwerkorganisatie voor educatieve technologieën voor zowel onderwijs als levenslang leren. EdTech Station biedt ruimte aan onderzoekers, scholen en bedrijven om te experimenteren en samen te werken aan nieuwe educatieve technologieën voor het onderwijs en opleidingen in bedrijven.
De Taalsector brengt als sectororganisatie taalprofessionals, bedrijven en organisaties in de brede taalsector bij elkaar met als doel ze te inspireren en te ondersteunen en de taalsector in zijn volle breedte sterker te maken.