'Plaats van Engels, Frans en Duits in onderwijs herbekijken'

Engels, Frans en Duits in vreemdetalenonderwijs herbekijken"We moeten de plaats van zowel Engels, Frans als Duits in het Vlaams talenonderwijs herbekijken." Engels opwaarderen en de jongeren bewust laten kiezen tussen Frans en Duits. Dat is waar Luc van Doorslaer, directeur van het Leuvense Centre for Translation Studies (CETRA), voor pleit in een opiniestuk in De Standaard van 29 november 2014.


Morrelen in de marge
Luc van Doorslaer stelt om te beginnen vast dat de kennis van het Frans in Vlaanderen stevig achteruitboert, het Duits nauwelijks nog gekend is en dat de jongeren het Engels pas laat écht leren op school. Om die situatie te verbeteren volstaat het volgens Luc van Doorslaer niet om de eindtermen aan te passen. Ten gronde is het probleem dat het vreemdetalenonderwijs in Vlaanderen nog een twintigste-eeuws Belgisch perspectief heeft. Luc van Doorslaer stelt voor om dat oude perspectief door een nieuw en breder Europees perspectief te vervangen. De eindtermen aanpassen is dan eigenlijk maar "morrelen in de marge". Hij pleit voor een structurele ingreep.

Structureel ingrijpen
Zo pleit hij ervoor dat het onderwijs veel vroeger gebruikmaakt van de "goesting" van de jongeren in het Engels. En de keuze voor Frans moet weer een positieve keuze worden. Vandaag is Frans voor de meeste tieners een opgelegde taal. Oud en out. Dat Frans moet opnieuw een positieve, wervende keuze worden. Dat lukt nooit door eindtermen aan te passen, maar wel met een nieuw model voor het vreemdetalenonderwijs.

Psychologie
Van Doorslaer heeft een concentrisch model voor ogen. Met Nederlands als essentiële kern, en daaromheen Engels als tweede kernlaag. In de derde laag kunnen leerlingen dan kiezen tussen Frans of Duits. "Als je mag kiezen, verandert de psychologie tegenover een taal."

Luc van Doorslaer verwacht dat de overgrote meerderheid van de Vlaamse leerlingen Frans zal kiezen en dat die keuze op een bewustere, meer gemotiveerde basis zal gebeuren. Niet alleen omdat het moet. Volgens Luc van Doorslaer zal die gemotiveerde basis ertoe leiden dat de gemiddelde kennis van het Frans weer verbetert. Frans hoeft trouwens niet later te starten dan nu, voegt hij eraan toe.
In het model dat hij voorstaat, zou naast Frans ook Duits (voor een beperkte groep) een positieve keuze worden. Bijvoorbeeld in Limburg, of in Antwerpen met zijn grote Duitse bedrijven.

Luc van Doorslaer is directeur van CETRA en als hoofddocent-onderzoeker in de vertaalwetenschap en journalism studies verbonden aan de KU Leuven Campus Antwerpen, waar hij de masteropleiding in de journalistiek mee oprichtte. Hij werkte van 1993 tot 2005 als journalist bij de VRT. Voor Telenet geeft hij sinds 2004 commentaar bij internationale voetbalwedstrijden. Hij publiceert geregeld bijdragen in De Standaard over media-, taal- en sportgerelateerde onderwerpen. Hij is lid van de Gravensteengroep, een burgerinitiatief "in de lange traditie van de progressieve (linkse / liberale / christensociale) Vlaamse Beweging".


En u? Wat vindt u? Is het curriculum volgens u nog van deze tijd? U kunt uw commentaar meteen aan dit artikel toevoegen. Of u kunt uw standpunt (al dan niet voor publicatie) mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).


Meer info: www.standaard.be

Meer info: www.arts.kuleuven.be/cetra


(foto Paul de Bruin)

 

We respecteren je privacy.
Door op deze website te surfen aanvaard je functionele en analytische cookies, bedoeld om de site goed te laten werken. Hier geen trackingcookies.