Dove leerlingen en studenten kunnen zich voortaan voor 100 procent van de lestijden door een tolk Vlaamse Gebarentaal laten bijstaan. "Hiervoor hebben we jarenlang gelobbyd," zegt Fevlado, de Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties.
Het maximum aantal uren tolkbijstand dat dove leerlingen en studenten kunnen aanvragen, wordt verhoogd tot 100 procent van de lestijden. De verhoging geldt voor alle leerlingen en studenten in het kleuter-, lager, secundair, hoger en volwassenenonderwijs.
"Dat is goed nieuws," reageert Fevlado. "We hebben hiervoor jarenlang gelobbyd. Ook ouders, leerlingen, studenten en scholen staken de handen uit de mouwen door de minister van Onderwijs en de administratie massaal te contacteren. Met resultaat, want nu worden onze wensen eindelijk ingewilligd."
Het is echter de vraag of er voldoende tolken Vlaamse Gebarentaal inzetbaar zijn. Fevlado noemt het tekort aan tolken "erg zorgwekkend".
"Veel tolkaanvragen worden niet ingevuld, waardoor veel dove mensen in de kou blijven staan. Er is nochtans een lange lijst van geregistreerde tolken Vlaamse Gebarentaal. Zij zijn echter niet allemaal voltijds actief, maar slechts deeltijds of in bijberoep. Misschien moet de Dovengemeenschap deze tolken warm maken en overtuigen om voltijds te gaan tolken. Er is meer dan genoeg interessant werk voor hen!"
Het nieuwe afronden van een begonnen tolkuur per uur i.p.v. per half uur moet helpen om het tolken in het onderwijs voor tolken Vlaamse Gebarentaal aantrekkelijker te maken.
Gelijke kansen
Begin 2009 waren de ouders van drie dove kinderen naar de rechtbank in Gent getrokken omdat hun dove kinderen op school maar voor 7 van de 30 lesuren een gebarentolk kregen. Ze eisten het recht op voor hun dove kinderen op toegankelijk inclusief onderwijs.
In eerste aanleg veroordeelde de rechter in Gent de Vlaamse Gemeenschap wegens discriminatie, maar de Vlaamse Gemeenschap ging in beroep. In 2011 bevestigde de rechter in hoger beroep het eerdere vonnis. De rechter verklaarde het beroep, onder meer op basis van het argument dat er onvoldoende tolken zouden zijn, over de hele lijn ongegrond. De rechter verwees onder meer naar Nederland, waar dove leerlingen al lang recht hebben op een tolk in 100% van de tijd in reguliere onderwijssituaties. Dit bevestigt, nog volgens het hof van beroep, dat een principieel volledige ondersteuning in elk geval een redelijke aanpassing is, en dat voor de overheid een dergelijke ondersteuning geen onevenredige belasting meebrengt.
De Vlaamse Gemeenschap had voor de rechtbank geargumenteerd dat er te weinig tolken zouden zijn om te voldoen aan de vraag van alle dove leerlingen en studenten. De rechter in beroep verwierp dat argument met gegevens van de Vlaamse onderwijsinspectie zelf. Er zijn wel degelijk genoeg gediplomeerde gebarentolken beschikbaar. Dat zij hun tolkactiviteiten niet voldoende kunnen uitoefenen, komt juist door het te lage aantal toegekende tolkuren per dove leerling, door het zelfstandigenstatuut dat de overheid oplegt, door de lage financiële tegemoetkomingen en door de administratieve overregulering, aldus nog de rechtbank in 2011.
Lees ook: Overheid moet dove leerlingen minstens 70% van de lesuren tolkenbijstand bieden
Meer info: www.fevlado.be