Nog steeds beschouwen heel wat artsen die ouders van kinderen met aangeboren doofheid begeleiden, doofheid als een stoornis die zo snel mogelijk "genezen" moet worden. De ouders worden bijna niet geïnformeerd over de mogelijkheden om als dove door het leven te gaan, over de dovencultuur en over de mogelijkheden van gebarentaal als volwaardige taal. Dat blijkt uit onderzoek van medisch socioloog Stefan Hardonk en enkele collega's van de Vrije Universiteit Brussel.
Dankzij de screening van Kind en Gezin kunnen doofgeboren kinderen al enkele maanden na hun geboorte gediagnosticeerd worden en een cochleair implantaat (CI, digitaal hoorapparaat met een inwendig deel dat chirurgisch op de gehoorzenuw wordt geplaatst) krijgen. Hoe vroeger een kind zo"n implantaat krijgt, hoe beter het resultaat op het gebied van de gesproken taalontwikkeling. Voor de ouders betekent dit echter geen gemakkelijke keuze: ze kunnen immers ook opteren voor een uitwendig hoorapparaat, of verkiezen om het kind in gebarentaal op te voeden zonder hulpmiddelen.
Uit onderzoek van Stefan Hardonk en enkele collega's blijkt nu dat heel wat ouders bij het nemen van deze belangrijke beslissing door hun arts of zorgverlener nog te eenzijdig worden geïnformeerd. De artsen of zorgverleners informeren de ouders vooral over de gevolgen voor de gesproken taalontwikkeling, terwijl sommige ouders meer belang hechten aan andere factoren, zoals de medische risico's van de ingreep, de ethische aspecten van het maken van een keuze in de plaats van het kind, en de verwachtingen met betrekking tot toekomstige hoortechnologieën.
Nog een andere groep ouders verkiest om geen implantaat te nemen en hun toevlucht te zoeken in traditionele hoorapparaten en/of de gebarentaal. Uit het onderzoek blijkt echter dat heel wat begeleidende artsen doofheid louter vanuit een medisch standpunt benaderen, als een stoornis die zo snel mogelijk "genezen" moet worden.
Stefan Hardonk verdedigt op woensdag 25 mei zijn doctoraatsproefschrift over dit onderwerp.
(bron: persbericht VUB)
Meer info: www.vub.ac.be
(dd - 5/5/2011)