Ook NT2-docenten schreeuwen om hulp
Nooit zaten er in Vlaanderen en Brussel meer anderstaligen in de NT2-klas (Nederlands voor anderstaligen) dan vandaag. De ene leert Nederlands voor dagelijks gebruik, de andere om werk te vinden of een opleiding te volgen, nog een andere om met de school van de kinderen te kunnen communiceren. De behoeften zijn dus zeer divers. Maar meer dan de helft van de NT2-docenten voelt zich niet voldoende bekwaam om een behoeftegerichte aanpak concreet vorm te geven. Dat moet blijken een enquête van het Leuvense Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO) bij 400 NT2-docenten.
"Ze hebben te weinig tijd en ruimte in hun overladen programma (waar vaak met een standaardmethode wordt gewerkt of moet worden gewerkt), er is weinig overleg mogelijk tussen collega's, en er zijn te weinig inspirerende en vernieuwende materialen, lesideeën, behoeftegerichte pakketten en ICT-tools voorhanden." Dat zeggen Kris Van den Branden en Joke Drijkoningen van het CTO in een opiniestuk in De Standaard. "De NT2-docenten schreeuwen om ondersteuning."