Impact hebben met je taal geeft een fijn gevoel"Ik geef eerlijk toe dat je als romanschrijver met je taal veel minder een impact hebt op de samenleving. Of je hebt wel impact met je taal en je woorden, maar dan emotionele impact, wat ook fijn is. Maar nu heb ik echt een praktische, concrete impact op het dagelijkse leven van mensen. Dat is misschien niet gigantisch, maar het is wel een fijn gevoel."

Aan het woord is schrijfster-journaliste Ann De Craemer in het tv-programma Reyers Laat van 30 maart 2015, waar ze kwam vertellen over de Heerlijk Helder-campagne van het populaire radioprogramma Hautekiet op de Vlaamse openbare omroep.



Heerlijk Helder
Bij Hautekiet zit Ann De Craemer het Heerlijk Helder-panel voor. Dat panel van zes experts nam de voorbije drie maanden schriftelijke communicatie van overheid, justitie, politie, banken, verzekeraars, ... onder handen. "Die communicatie is vaak onbegrijpelijk en ontoegankelijk. Ik wist zelf niet dat het zo erg was," zei Ann De Craemer in Reyers Laat. Wie het goed doet, krijgt van Hautekiet het Heerlijk Helder-label.

De Heerlijk Helder-campagne strijdt voor heldere communicatie. Ze wil iets doen aan de attitude van iedereen die teksten schrijft voor een breed publiek. Van heldere taal wordt iedereen beter. Wie heldere taal schrijft, voorkomt misverstanden (en tijdverlies en kosten die daarbij ontstaan), maakt zijn boodschap voor een breder publiek toegankelijk en is gewoon efficiënter. Heldere taal is voor iedereen gemakkelijker en prettiger.

Concrete impact
Het Heerlijk Helder-panel herschreef de voorbije maanden tal van onheldere teksten, waaronder pv's (processen-verbaal) en belastingbrieven. De Heerlijk Helder-campagne zal volgens Ann De Craemer een concrete impact op de samenleving hebben: "Zo heeft Catherine De Bolle, hoofd van de politie, beloofd dat ze zal proberen om de ontoegankelijke flitsboetes tegen de slotshow van Heerlijk Helder - op 3 april in het Vlaams Parlement - aan te passen. En ook het aanslagbiljet van de personenbelasting zal er vanaf volgend jaar anders uitzien."

IC Clear - Clarity 2014
De Heerlijk Helder-campagne van Hautekiet kan beschouwd worden als een effect van de conferentie IC Clear - Clarity 2014. Deze conferentie vond in november plaats in Antwerpen en Brussel en haalde gedurende drie dagen de wereldtop van de klare taal naar België. IC Clear - Clarity 2014 greep vorige week in Gent maar net naast een LIA / Language Industry Award in de categorie "Beste leer- en netwerkevenement in de taalsector 2014".

Tijdens de Heerlijk Helder-slotshow op vrijdag 3 april in het Vlaams Parlement maakt Hautekiet een eerste balans op van drie maanden strijd voor heldere communicatie. "Samen met de leden van het HH-panel bekijken we welke projecten er de voorbije maanden gerealiseerd werden, wie het label verdient en hoe we ook in de toekomst blijven strijden voor duidelijke communicatie."

Het Heerlijk Helder-panel van Hautekiet bestaat uit Ann De Craemer (schrijfster en columniste), Dirk Caluwé en Kristien Spillebeen (Taaltelefoon, Vlaamse overheid), Winke Brits (Wablieft), Gonnie Put (Bureau Klare Taal) en Johan Van Hoorde (Taalunie).

De Heerlijk Helder-campagne leverde verder een Heerlijk Helder-woordenlijst (met heldere en onheldere woorden) op, een campagnelied van Raymond van het Groenewoud, een Heerlijk Helder-test die men op de campagnepagina zelf kan afleggen. Al deze uitkomsten zijn op de website van Heerlijk Heerlijk in te kijken.


Meer info: www.heerlijkhelder.be

Meer info: http://www.radio1.be/programmas/heerlijk-helder

Meer info: http://www.canvas.be/programmas/reyers-laat/

Meer info: http://www.languageindustryawards.eu/ic-clear-clarity-2014/

Meer info: http://www.icclearclarity.com/

 

We respecteren je privacy.
Door op deze website te surfen aanvaard je functionele en analytische cookies, bedoeld om de site goed te laten werken. Hier geen trackingcookies.